6 Kasım 2021 Cumartesi

Okudum: Salgın (Ling Ma)

 



Adı: Salgın
Orj. Adı: Severance
Yazar: Ling Ma
Sayfa: 260
Fiyat: 18 tl

Kapak rengine bayılıp aldım evet. Yoksa beğenmeyenlerin niye beğenmediklerini anlattıkları yorumları okumuştum. Şimdi hiçbirini hatırlamıyorum ama haklıymış insanlar. Ben de beğenmedim ve beğenmediğim için elimde 5 hafta kadar süründü. Elalem bıktı bu kitabı görmekten. Covidden bıktıkları gibi..

Kitabın en büyük hatası bana göre, anlatış sıralaması. Tamam olmuş bi salgın, bunu düzgün aktar da anlayalım. Şöyle gidiyor. Salgından sonra bir bölüm. Kızın salgından önceki iş yeri maceraları bir bölüm. Kızın çocukluk anıları bir bölüm. Sıralama böyle böyle gidiyor ve bıktırıyor. Arada salgının ne olduğuna değiniyor.

Toparlayıp anlatayım da kitabı okuyup vakit kaybetmeyin. Çin'den göçen bir aile var. Adam Amerika'da bir üniversitede çalışacak, eşi çalışmıyor. 1 kızları var ve onu bir süreliğine Çin'de büyükanne-babayla bırakıyorlar. Durum düzelince kızı da alıyorlar Amerika'ya. Kız büyüyünce ebeveynler ölüyor. Kız bir süre sokaklarda sürtüyor, sonra biri ona bir iş buluyor. Bir yayınevinden birkaç yıl çalışıyor kız. Sevmediği bir işi yapıyor, sıkıcı bir hayatı var. Kitap yazan bir adamla sevgili oluyor ama o adam da kız kadar sıkıcı. 

İşinin 5. yılında falan Çin'de bir salgın başlıyor. Shen humması. Nasıl çıktığı bilinmiyor. Nasıl yayıldığı da çok kesin değil. Maskeler, dezenfektanlar, evden çalışmalar filan salgın çok yayılıyor. Bu humma insanları öldürmüyor, keşke öldürseymiş. Yakalananlar zombiye dönüyor. Aslında zombi demek doğru mu? Yaşayan ölü evet. Hareket eden, kimseye zararı olmayan ama çürümeye devam eden bir et yığınına dönüşüyorlar. En çok yaptıkları rutine devam ediyorlar aralıksız. Kimisi sürekli kıyafet değiştiriyor, kimisi sofra kurup kaldırıyor, kimisi kıyafet katlıyor. Kendilerince kısa bir döngüye giriyorlar. Garip.

Baş karakterimiz olan Candace, hummaya yakalanmıyor, yani kitap dan diye bittiği için bilemiyorum, belki sonra yakalanıyordur. Neyse, Candace New York'u son terk eden sağlam insan olarak bir grup sağlam insana dahil oluyor tesadüfen. Ama o grubu pek sevmiyor. Zaten grup zamanla hummaya yakalanıp küçülüyor. Uzak bir yerdeki bir avm'ye gitmek için sürekli yolculuk yapıyorlar. Bir ara Candace hamile olduğunu açıklıyor. Çocuğu doğuramadan bitiyor kitap.

Ben de yorumumu bu kitap gibi dan diye bitireyim. Sevmedim.

*Orj adını çevirince 'kıdem tazminatı' diye çıkıyor. Kızın çalıştığı iş yeriyle alakalı bir durumu vardı, hatta o hummalı dönemde çalışırsa yüklü para alacaktı, alıyor da. Ama kitabın orj adı niye bu olmuş ki. Olay para değil, hastalık. Hayatın yok oluşu vs..

* Kitaplarımı ve diğer eşyalarımı sattığım dolap hesabım: 

https://link.dolap.com/XU2He

2 yorum:

  1. uzakdoğulu yeni edebiyatçılar iyi çıkıyor genelde ama bu peki madem, okumasak da olurmuş :)

    YanıtlaSil